Tuesday, April 13, 2010

POLITIK LEBIH UTAMA?

1. Sebagai orang awam dan rakyat Malaysia saya amat tidak bersetuju dengan tindakan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Selangor dan Yayasan Basmi Kemiskinan terhadap isu cadangan projek pembinaan UiTM di Serendah (baca sini).

2. Dalam isu ini nampaklah kepentingan politik itu lebih diutamakan berbanding kepentingan pendidikan untuk rakyat. Saya fikir tindakan ini adalah tidak menampakkan kematangan pemimpin.

3. Walaupun mungkin sesebuah negeri itu diperintah oleh kerajaan yang berlainan ideologi politik, seharusnya isu penting seperti pembangunan pendidikan, kesihatan dan pembangunan infrastruktur kepada penduduk negeri atau orang awam tidak boleh diabaikan.

4. Saya percaya ini adalah salah satu daripada isu yang memberi gambaran betapa ketidakmatangan sebahagian pemimpin politik, belum diambilkira pembangunan negeri lain seperti Kelantan yang telah lama dinafikan banyak pembangunan asas oleh Kerajaan Persekutuan kerana perbezaan fahaman politik sedangkan negeri itu juga berada dalam peta Malaysia bersama-sama negeri lain.

5. Saya fikir hari ini, sebahagian besar rakyat Malaysia semakin matang dan bijak dalam membuat pernilaian, isu pembangunan sudah tidak boleh dijadikan 'umpan' permainan politik lagi.

6. Rakyat Malaysia tidak kira apa aliran fahaman politik pun sudah pasti mahukan pengagihan pembangunan dan kebajikan rakyat diuruskan secara adil.

7. Sebagai rakyat Malaysia semua orang patut menikmati agihan pembangunan yang saksama, bukannya nilai pembangunan itu diukur melalui pencapaian politik.

8. Pencapaian politik hanyalah untuk membolehkan sesuatu pihak yang menang menguruskan negara secara berkesan, bukannya untuk membeza-bezakan pembangunan mengikut kawasan yang dimenangi.

9. Selagi mana sesebuah kerajaan itu tidak dapat bertindak adil, selagi itulah kedudukan kerajaan itu tidak akan kukuh.

No comments: