Thursday, April 8, 2010

HENTIKAN RETORIK

1. Saya dapati seringkali pemimpin-pemimpin negara khususnya kepimpinan tinggi mengambil sikap mudah dengan mengeluarkan ucapan-ucapan retorik terhadap isu-isu besar. Mungkin ini cara berpolitik, tetapi ini tidak bagus.

2. Rakyat Malaysia sekarang semakin cerdik, pandai dan tahu untuk membuat pernilaian mana yang benar dan mana yang palsu. Jadi, sebagai pemimpin yang bijak, maka hentikanlah semua bentuk retorik supaya rakyat tidak rasa 'dianggap tidak bijak'.

3. Saya percaya Kerajaan berusaha untuk membangunkan pemikiran dan kepintaran rakyat, tetapi jika pemimpin sudah menunjukkan contoh salah, maka bagaimana sasaran itu akan boleh dicapai?

4. Antara contoh ucapan retorik yang seringkali digunakan "rakyat tidak terbeban harga setem naik" (baca sini), "kenaikan harga gula tidak akan membebankan rakyat", "Kerajaan terpaksa menaikkan harga petrol, tetapi harga petrol di Malaysia masih murah berbanding negara lain", "walaupun ekonomi dunia merosot, tetapi Malaysia tidak terjejas", "rakyat Malaysia semakin berpuashati dengan prestasi KPI semasa"..... dan macam-macam lagi contoh retorik yang lain.

5. Cukuplah, lagi banyak retorik boleh menjejaskan pernilaian rakyat kepada kepimpinan semasa. Para pemimpin juga perlu belajar menggunakan ketepatan maklumat dan fakta serta mengendalikan sesuatu isu terutama isu yang besar secara benar, jujur, adil, amanah, bijak dan profesional.

6. Pemimpin merupakan individu yang menjadi contoh dan teladan yang penting kepada masyarakat. Jika ada seuatu kebaikan yang diharapkan, ia perlu bermula daripada seorang pemimpin. Menjadi pemimpin bukan untuk berpolitik semata-mata.

7. Runtuhlah martabat sesebuah agama, bangsa dan negara jika pemimpin-pemimpinnya hanya 'berpolitik' semata-mata tetapi tidak 'memimpin'.

No comments: