Wednesday, March 17, 2010

PERLUKAH MELAYU DIKRITIK?

1. Perlukah Melayu dikritik? Saya fikir perlu. Tetapi kritikan tersebut perlulah bersifat membina (constructive) dan memperbaiki (improve) kerana hanya kritikan bersifat demikian mampu membawa bangsa Melayu menjadi lebih kuat dan maju ke hadapan.

2. Kritikan bersifat menjatuhkan, memburukkan dan melemahkan amat tidak bermanfaat sama sekali kepada semua pihak. Maka ianya perlu dihindari.

3. Bangsa Melayu telah lama dikritik oleh bangsanya sendiri sejak kurun ke 18 lagi (Mohd Ayop Razid, Utusan, Mac 2010). Baca sini.

4. Saya juga orang Melayu. Justeru, InsyaAllah saya sendiri mengharap dan menyediakan diri saya sendiri untuk dikritik terlebih dahulu .

5. Daripada kritikan, kita akan banyak dapat belajar mencari kelemahan, kekurangan dan keburukan diri yang harus diubah dan diperbaiki.

6. Untuk menjadi orang yang berjaya dan bangsa yang kuat kita tidak sepatutnya mengharapkan pujian demi pujian kerana segala pujian itu mampu melalaikan dan melekakan kita akhirnya tanpa kita sedar diri sendiri dan bangsa kita tidak ke mana.

7. Lebih utama apabila saya ingin mengkritik orang lain dan bangsa saya sendiri, perkara paling awal ialah mulai dengan mengkritik diri sendiri terlebih dahulu supaya tidak menjadi ibarat 'kata dulang paku serpih'.

8. Jika ada mana-mana penulisan saya di dalam blog ini yang mengkritik bangsa saya, InsyaAllah saya mengkritik atas niat sayangkan bangsa sendiri.

9. Perjalanan memperkasakan bangsa Melayu masih jauh, selagi itulah perjuangan ini belum selesai...

No comments: