Wednesday, March 17, 2010

ISU HALAL : SEBELUM ADA YANG BERTINDAK LEBIH MELAMPAU

1. Tindakan seorang pengusaha sebuah kilang memproses ayam di Pedas yang cuba mengurung sekumpulan penguatkuasa dari Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) merupakan satu tindakan yang melampau (baca sini).

2. Saya fikir tindakan tersebut sebagai satu usaha cubaan memperkecilkan isu penguatkuasaan pengeluaran makanan halal untuk orang Islam.

3. Tindakan itu juga melambangkan pengusaha tersebut tidak menghormati dan tidak prihatin terhadap kepentingan isu makanan halal terhadap orang Islam.

4. Isu makanan halal adalah perkara yang sangat penting terhadap orang Islam dan tidak boleh dipandang ringan atau diambil mudah oleh mana-mana pihak.

5. Saya fikir tindakan tegas dalam bentuk perundangan perlu dikenakan terhadap pengusaha terbabit sebagai amaran supaya tidak ada pihak lain pula yang berani bertindak lebih melampau dalam soal ini pada masa akan datang.

6. Sepatutnya pemimpin-pemimpin Melayu dan Islam perlu ambil serius kes-kes seperti ini dalam menjaga kemaslahatan Islam di negara ini bukannya asyik sibuk nak lompat sana lompat sini.

No comments: