Thursday, March 4, 2010

PEMBATALAN SISTEM SUBSIDI PETROLEUM

1. Hari ini kerajaan telah mengumumkan hasrat membatalkan rancangan pelaksanaan penstrukturan semula sistem subsidi petroleum.

2. Keputusan tersebut sangat wajar. Sejak dari awal, saya sendiri rasa pelik dengan tindakan kerajaan mahu memperkenalkan sistem subsidi baru untuk petroleum.

3. Dalam konteks ini bukanlah saya berpandangan negatif, tetapi saya fikir tidak perlu bagi kerajaan merekabentuk sistem subsidi baru untuk petroleum kerana saya yakin apa juga bentuk sistem itu pasti membebankan orang ramai dan merumitkan pengurusan negara.

4. Saya yakin isu minyak atau petroleum adalah satu isu yang sangat besar dan amat sensitif bagi rakyat Malaysia. Sebarang perubahan pada harga petrol (selalunya harga petrol dinaikkan berbanding penurunan) akan melibatkan impak yang besar kepada orang ramai.

5. Risiko kesilapan pengurusan komoditi ini boleh berupaya 'menumbangkan sebuah kerajaan'.

6. Saya percaya rakyat Malaysia secara 'majoritinya' masih memerlukan 'bantuan' subsidi minyak.

7. Saya fikir sekiranya kerajaan belum berupaya 'memperbaiki' sistem pengangkutan awam sedia ada di 'seluruh negara'. Maka tidak perlulah kerajaan 'melihat' kepada subsidi minyak sedia ada.

8. Di negara maju contohnya Australia, penduduk tidak terlalu bergantung terhadap petrol untuk diisikan kepada kenderaan mereka kerana mereka boleh 'bergantung' kepada sistem pengangkutan awam yang efisien dalam menyokong pergerakan harian mereka. Justeru, tidak timbul isu kerajaan mereka perlu memberikan subsidi minyak.

9. Harga petrol di negara ini (Australia) lebih murah berbanding Malaysia (mengikut mata wang tempatan AUD) walaupun tiada subsidi minyak oleh kerajaan. Pemilik kenderaan boleh memilih untuk mengisi pada hari Rabu dan Khamis kerana harga petrol biasanya lebih murah berbanding hari-hari lain.

10. Di Malaysia, buat masa sekarang apa yang lebih penting ialah kerajaan perlu memastikan setiap pembangunan yang dirancang 'sampai' kepada rakyat bukannya memikirkan apakah lagi bentuk 'bebanan' yang boleh 'dikongsi' bersama rakyat.

No comments: