Friday, March 5, 2010

BILA BANYAKNYA GEMPA BUMI

1. Semenjak gempa bumi paling dasyat yang berlaku di Banda Acheh pada 26 Disember 2004, kejadian gempa bumi terus-berterusan berlaku di merata-rata tempat di bumi.

2. Namun, sejak gempa bumi yang berlaku di Padang, Indonesia pada penghujung September 2009, didapati semakin banyak dan kerap kejadian gempa bumi yang berlaku di tempat-tempat lain.

3. Terlalu ramai angka kematian manusia telah dicatatkan. Tidak terbilang angka kecederaan untuk direkodkan. Bukan kepalang banyaknya angka kemusnahan untuk dihitungkan.

4. Selepas gempa bumi di Padang tahun lalu, gempa seterusnya berlaku di Samoa, Haiti dan terkini di Chile manakala hari ini gempa bumi berlaku pula di Vanuatu.

5. Kenapa Allah S.W.T menjadikan begitu banyak gempa bumi? Dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Tidak akan datang hari kiamat sehingga berlaku banyak gempa bumi." (HR Bukhari)

"Sebelum berlakunya hari kiamat akan terdapatnya beberapa kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlaku tahun-tahun gempa bumi." (HR Ahmad)

6. Semasa Nabi Muhammad s.a.w diisrakkan, Baginda terlihat seorang wanita yang sangat tua. Apabila Nabi bertanya, maka Jibril a.s menyatakan, itulah dia umur dunia. Maka, tahulah Nabi bahawa umur dunia ini sesungguhnya pada zaman Nabi pun sudah tua sangat. Bayangkanlah pula usia dunia pada hari ini.

7. Kepada mereka-mereka yang masih lalai dan leka termasuklah diri saya sendiri, ingatlah masa yang tinggal untuk kita semakin suntuk.

8. Dekatkanlah diri kita kepadaNYA.

9. Kita sudah tiada masa, 'bila waktu telah berakhir'.

2 comments:

Anonymous said...

demi masa. sesungguhnya manusia kerugian..

Syahril Said said...

semoga kita tidak termasuk dalam golongan yang kerugian itu Zieyla...InsyaAllah. Macam mana study sekarang? Bila nak melawat Melbourne ni?...:-)