Wednesday, March 24, 2010

APABILA AKHLAK SEMAKIN ROSAK, TIADA LAGI RASA TAKUT KEPADA ALLAH

1. Statistik anak luar nikah di Malaysia dalam kalangan orang Melayu / Islam sangat mengejutkan. Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, dalam tempoh lima tahun JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam (sumber).

2. Statistik anak luar nikah Melayu/Islam :

Tahun 2007 : 16,100 orang
Tahun 2008 : 16,541 orang
Tahun 2009 : 17,303 orang

3. Tidak takutkah kita bila melihat statistik ini? Jika menjawab tidak, maka segeralah bertaubat dan memohon keampunan daripada Allah S.W.T. Semoga kita tidak tergolong dalam kalangan mereka yang fasiq dan munafik.

4. Jangan kita menundingkan jari menyalahkan dan melihat kepada orang lain dalam soal peningkatan bilangan anak luar nikah ini, tetapi lihatlah dahulu pada diri sendiri supaya kita terutamanya tidak tergolong dalam kalangan mereka yang sedang menghampiri maksiat atau zina.

5. Jika ada tanda-tanda pada diri kita tentang ciri-ciri sedang menghampiri maksiat dan zina, maka marilah kita bertaubatlah segera supaya statistik yang kita lihat itu terpelihara diri kita daripada menjadi penyumbangnya. Apakah tanda-tanda itu? Di antara tanda yang paling besar apabila lelaki dan perempuan bebas bergaul di antara satu sama lain dan mereka mula berkasih-kasihan. Apabila telah berkasih-kasihan, mereka semakin melampau, seolah-olah tidak kenal batas agama. Apabila itu berlaku, maka maruah diri, maruah keluarga dan martabat agama seolah-olah diletak di bawah kasut mereka, lalu manusia-manusia ini mula melakukan perbuatan yang menghina diri sendiri dan keturunan mereka.

6. Dunia sekarang makin mencabar, namun kembalilah kepada ajaran Islam. Tabiat kita yang semakin melampau mengagungkan hiburan, pergaulan bebas dan kesenangan dunia boleh menyebabkan kita semakin lalai, alpa, tergoda lalu terjebak menghampiri maksiat dan zina.

7. Anak luar nikah ini bermakna telah melakukan zina. Maka berzina itu adalah dosa besar. Akibat jahil tentang agama, kita semakin tidak takut melakukan dosa besar ini kerana manusia tidak berasa takut lagi dengan perkataan 'dosa besar', 'azab' dan 'neraka'.

8. Bila orang semakin tidak takut melakukan dosa besar seperti maksiat dan zina, maka runtuhlah akhlak dan hilanglah rasa malu dan rasa takut kepada 'kemurkaan' Allah.

9. Sekecil-kecil usaha kita untuk mencegah diri daripada maksiat dan zina, maka jagalah dan peliharalah ibadah solat dengan sempurna, kerana sembahyang yang sempurna itu mampu mencegah manusia daripada melakukan kemungkaran. InsyaAllah.

10. Saya mengambil peringatan ini untuk diri sendiri terlebih dahulu.

No comments: