Wednesday, March 24, 2010

APABILA PERPADUAN NEGARA ISLAM DAN ORANG ISLAM MAKIN LEMAH

1. Islam tidak pernah lemah sehingga Hari Kiamat. Ini kerana Allah S.W.T telah menjanjikan Dia akan memelihara kesucian agama Islam dan Al-Quran sehingga dunia ini dimusnahkan (Hari Kiamat).

2. Allah S.W.T tetap Maha Agung walaupun jika tiada seorang pun hamba-Nya sujud kepada-Nya kerana Dia tidak berkhendakkan kepada makhluk-Nya menyembah-Nya untuk Dia mengekalkan Keagungan-Nya tetapi sebaliknya makhluk Allah yang berkhendakkan pertolongan-Nya untuk terus hidup kerana Dia Maha Pencipta setiap makhluk.

3. Pada hari ini, di seluruh dunia dapat dilihat betapa perpaduan di kalangan orang Islam dan Negara Islam makin lemah. Dunia Islam makin ditindas terutamanya oleh Yahudi. Musuh-musuh Islam makin kuat bersatu menjatuhkan dan melemahkan Islam dari segenap aspek ekonomi, politik dan sosial.

4. Hari ini juga menyaksikan jika Dunia Islam tidak kembali bersatu, maka kita akan menyaksikan Dunia Islam bakal kehilangan Baitulmaqdis (baca sini).

5. Mana suara orang-orang Islam? Mana pendirian pemimpin-pemimpin Islam? Cukupkah kita hanya bersandarkan kepada perjuangan kecil oleh rakyat dan pemimpin Palestin, Iran dan Libya?

6. Perlu diingat bahawa Baitulmaqdis itu sangat penting untuk Islam bukan sahaja kerana ianya menjadi petempatan Islam Palestin, tetapi hubungan Baitulmaqdis dalam Islam cukup tinggi.

7. Nabi Muhammad s.a.w dan umat terawal yang memeluk Islam telah berkiblatkan Baitulmaqdis semasa solat ketika mereka berada di Mekah. Selepas peristiwa Hijrah, masyarakat Islam di Madinah juga turut mengadap ke Baitulmaqdis ketika solat selama kira-kira 17 bulan. Kemudian, barulah turun perintah Allah S.W.T supaya menukar arah kiblat dari Baitulmaqdis ke Mekah (Al-Baqarah: 142-150) (sumber).

8.
Bandar ini menjadi saksi kepada kehidupan dan kerja-kerja para nabi serta utusan Allah S.W.T. Di situlah turunnya wahyu Allah S.W.T secara berulang-ulang. Nabi-nabi dan utusan-utusan Allah yang agung tinggal dan berpindah ke lembah-lembah serta jalan-jalannya. Mekah dan Madinah merupakan bandar-bandar yang diberkati di dalam Islam kerana kaitannya dengan Nabi Ibrahim a.s, Nabi Ismail a.s dan Nabi Muhammad s.a.w. Begitu juga dengan Baitulmaqdis yang diberkati dan penting di dalam Islam kerana kaitannya dengan nabi-nabi lain seperti Nabi Daud a.s, Nabi Sulaiman a.s dan Nabi Isa a.s (sumber).

9.
Kini, kerana kealpaan, kelalaian, pertelingkahan dan persengketaan orang dan pemimpin Islam sendiri, dunia menyaksikan Islam semakin cuba 'dihilangkan' oleh musuh-musuh Islam.

10. Disisi Allah, Islam tidak lemah dan tidak hilang, tetapi hari ini umat Islam yang semakin jauh hanyut dan membiarkan diri mereka dilemahkan dan disesatkan.

No comments: