Thursday, April 7, 2011

TIADA KEBAIKAN MELAKUKAN SESUATU DENGAN TERBURU-BURU



1. Janganlah dikhuatirkan, kalau Allah sudah meredhai, maka tidak ada suatu pun yang akan menghalangi. Janganlah terburu-buru dalam melakukan sesuatu, kerana tidak ada kebaikan dalam melakukan sesuatu yang terburu-buru.

2. Bisikan syaitan itu sangat halus kepada manusia, sehingga terkadang manusia tidak merasakannya. Syaitan ingin manusia melakukan sesuatu dengan terburu-buru hingga akhirnya menyesal di kemudian hari.

3. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah kuperbuat dan yang belum kuperbuat, aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah kuketahui dan yang belum kuketahui, ampunilah aku, tutupilah aku dari segala hal yang memalukan dan tenteramkanlah aku dari rasa takut (selain daripada-Mu).

4. Ya Allah, aku mohon kepada-Mu, jangan Engkau biarkan dosa pada diri kami kecuali Engkau bukakan pintu keampunan-Mu, jangan Engkau biarkan cacat pada diri kami kecuali Engkau tutupi, jangan Engkau biarkan kesusahan kecuali Engkau bukakan jalan keluar yang terbaik.

5. Ya Allah, aku mohon kepada-Mu agar aku dapat mencintai-Mu, mencintai orang-orang yang mencintai-Mu dan mencintai segala perbuatan yang mendekatkan aku kepada mencintai-Mu, tetapkanlah hatiku pada jalan redha-Mu, wahai Yang Membolak-balikkan Hati.

6. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung pada-Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyuk, dari nafsu yang tidak pernah merasa puas dan dari doa yang tidak dikabulkan...

No comments: