Tuesday, April 5, 2011

MEMELIHARA PERGAULAN DAN MENJAGA KEHORMATAN



1. Menyampaikan rasa cinta itu tidak salah, yang salah adalah apabila lelaki dan perempuan yang bukan muhrim berdua-duaan di tempat yang sepi, maka syaitan akan menjadi pihak ketiga yang akan menggoda keduanya untuk berbuat maksiat. Sampaikanlah rasa cinta itu pada waktu yang tepat dan dengan cara yang dibenarkan oleh hukum syarak.

2. Khalwat itu ialah bersepi-sepi berdua di antara lelaki dan perempuan bukan muhrim, walaupun kedua-duanya tidak melakukan apa-apa, tetapi dikhuatirkan syaitan akan menjadi pihak ketiga yang akan menggoda.

3. Sebaik-baik cara sampaikanlah rasa cinta itu kepada wali bagi seorang perempuan misalnya kedua orang tuanya kerana sepertimana sabda Rasulullah SAW : "Keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim). Apapun keputusan walinya, itulah keputusan yang terbaik, kerana pada keredhaan itulah terletaknya kebahagiaan dan kasih sayang, maka jika cinta itu diterima itulah jodoh yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada kita, tetapi jika sebaliknya, ketahuilah bahawa sesungguhnya rezeki Allah SWT itu sangat luas, dan hanya Allah SWT yang maha berkuasa mengaturkan jodoh untuk setiap manusia.

No comments: