Sunday, April 10, 2011

CINTA ADALAH KEIKHLASAN DAN KEREDHAAN



1. Syariat Islam itu didirikan di atas prinsip keadilan, ijab kabul dilaksanakan di atas keredhaan dan keikhlasan, tidak ada keterpaksaan di dalamnya. Keterpaksaan itu belum tentu datang daripada orang lain, boleh jadi datang daripada hati orang itu sendiri, misalnya rasa tidak selesa ataupun ragu-ragu.

2. Sekiranya ada rasa ragu dalam perasaan cinta kita terhadap seseorang, maka janganlah sesekali rasa cinta itu diteruskan. Jika rasa cinta itu diteruskan, itu bukan sahaja tidak adil untuk diri kita sendiri, tetapi juga terhadap orang yang kita cintai, sebab sesuatu yang dijalani dengan terpaksa akan tiada kebaikan kelanjutannya.

3. Oleh itu, jika kita mencintai seseorang, maka terimalah dirinya seadanya dia dengan penuh keikhlasan dan keredhaan, kerana pada keikhlasan dan keredhaan itulah terletaknya kebahagiaan dan nilai kasih sayang dalam cinta...

*Keseluruhan video yang telah disiarkan di blog ini bermula dari 1 April sehingga 10 April 2011 adalah bersumberkan Sinetron Ketika Cinta Bertasbih - Meraih Ridho Ilahi.

No comments: