Saturday, April 16, 2011

KHUSYUK DI DALAM SOLAT



Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Kalau kita memelihara syariat Allah pada ketika usia kita muda, kita menjaga tubuh badan kita dengan tidak membuat maksiat, mulut tidak makan dan minum benda-benda yang tidak halal, lidah berkata hanya kebenaran dan tidak berkata buruk kepada orang, mata tidak melihat perkara yang haram, telinga tidak diajar mendengar tentang keburukan orang lain, tangan dan kaki tidak berbuat perkara-perkara yang jahat dan akal tidak memikirkan hal-hal yang tidak baik, maka Allah akan menjaga tubuh badan kita ketika usia kita sudah tua. Inilah yang berlaku kepada Asma Binti Abu Bakar iaitu anak kepada Saidina Abu Bakar di mana walaupun usianya telah lebih 100 tahun tetapi satu batang giginya pun tidak pernah rosak, mata dan telinganya masih baik dan dia tidak nyanyuk kerana Allah telah menjaga tubuh badannya.

2. Rahsia jika kita mahu melindungi rumah kita daripada dimasuki oleh haiwan atau binatang berbahaya dan berbisa seperti ular, lipan, kala jengking ataupun binatang buas ialah dengan sentiasa membaca Al-Quran di dalam rumah. Amalkan membaca keseluruhan Surah Al-Baqarah, atau bacalah Surah Al-Baqarah sampai habis sekurang-kurangnya sekali di dalam rumah, InsyaAllah rumah kita akan terpelihara daripada binatang-binatang berbisa kerana Allah yang akan melindungi rumah kita, bahkan bukan sahaja bintang berbisa boleh jadi tikus, lipas, semut dan cicak pun tak akan masuk dengan sebab rumah kita mendapat perlindungan daripada Allah SWT.

3. Terdapat 3 perkara yang mendekatkan diri kita dengan Allah iaitu amalan, zikir dan doa. Ada amalan (yang baik) maka dekatlah kita dengan Allah, tak ada amalan, maka jauhlah kita dari Allah dan doa kita tak sampai. Ada amalan, InsyaAllah apa hajat kita yang terdetik dalam hati pun Allah dengar dan Allah makbulkan.

4. Cara kedua untuk mendekatkan diri dengan Allah ialah dengan zikir, zikir bukan bermakna kita sebut Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar semata-mata kerana itu adalah kalimah zikir, tapi maksud zikir yang sebenarnya ialah 'mengingati Allah'. Waktu tidur, waktu berjalan, waktu makan, waktu duduk, waktu bercakap sentiasa ingat Allah itulah sebenarnya zikir, tapi ramai orang faham berzikir ni pegang tasbih, yang kita pegang tasbih itu ialah berzikir iaitu menyebut kalimah zikir, tetapi erti zikir ialah mengingati Allah dalam hati kita sentiasa dan di mana-mana itulah zikir.

5. Cara ketiga nak dekatkan diri dengan Allah ialah berdoa, orang yang selalu berdoa ialah orang yang dekat dengan Allah, apa-apa perkara pun dia akan berdoa. Ramai orang berdoa sebelum mendapat sesuatu yang dihajati, tetapi bila dia mendapat apa yang telah dihajati, berapa orang yang masih berdoa kepada Allah? Misalnya kita kerap berdoa kepada Allah sebelum mendapat pekerjaan, tetapi bila dah dapat kerja, berapa ramai yang masih berdoa kepada Allah supaya pekerjaan yang dilakukan itu diberkati dan diredhai oleh Allah.

6. Kita selalu mendapati diri kita tidak khusyuk dalam solat, macam-macam kita teringat di dalam solat, jadi bagaimana untuk menjadi khusyuk dalam solat? Rasulullah khusyuk dalam solat, maka belajarlah bagaimana Rasulullah solat dan ikutlah cara Rasulullah solat supaya solat kita menjadi khusyuk. Allah telah beritahu kita dalam Al-Quran siapakah orang yang solatnya khusyuk iaitu orang yang solatnya khusyuk ialah mereka yang sentiasa yakin bahawa adanya pertemuan kita dengan Allah. Maknanya kita ini sentiasa mengingati Allah, yakin bahawa kita ini akan mati, akan berjumpa dengan Allah, takut akan disoal oleh Allah, jadi orang ini akan melakukan solatnya dengan seelok-eloknya, maka orang inilah yang akan khusyuk solatnya. Firman Allah SWT : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya". (Surah Al-Baqarah, ayat 45 - 46)

7. Tapi banyak orang yang tak ingat nak jumpa Allah, dia tak takut dengan mati, pakaian dia adalah pakaian seperti tak takut pada mati, dipakainya pakaian yang mendedahkan aurat, maka mereka ini tidak akan khusyuk solatnya. Orang yang makan rasuah, kalau dia ingat yang dia ada pertemuan dengan Allah dia tak akan ambik rasuah, sebab dia tak yakin akan jumpa Allah golongan ini juga tidak khusyuk solatnya. Orang yang mengumpat dan menfitnah, mereka tidak takut akan disoal oleh Allah kelak atas apa yang mereka umpat dan fitnah itu, mereka tak yakin akan jumpa Allah, maka solat mereka juga tidak khusyuk. Tapi kita ni kadang-kadang dalam saf pun masih sempat mengumpat, sebelum angkat takbiratulihram pun sempat lagi mengumpat dengan orang di sebelah.

8. Saidina Ali menggeletar badannya setelah selesai mengambil wudhuk, lalu seorang lelaki bertanya kepadanya "mengapa engkau menggeletar dan takut?" lalu jawab Saidina Ali "mengapa kamu tiada fikiran, bukankah sekarang kamu mengambil wudhuk, kamu nak solat, kamu nak mengadap siapa?" lalu jawab lelaki itu "tentulah nak mengadap Allah" lalu Saidina Ali berkata "jadi kamu tidak takut mengadap Allah? Aku ni menggeletar, sebab aku takut nak mengadap Allah!". MasyaAllah, kita ni dalam saf nak solat pun masih boleh bergurau senda dengan kawan di sebelah, dah nak angkat takbiratulihram pun masih boleh jawab handphone lagi! Ish! begitu sekali tahap kita tiada perasaan takut kepada Allah, bila tidak ada perasaan takut kepada Allah macam mana solat nak khusyuk! Dalam solat pun masih dok teringat orang yang telefon kita itu.

9. Kita ini di luar solat, pakaian kita cantik-cantik, pakaian yang mahal. Bila nak pi jumpa kekasih kita pakai pakaian yang paling cantik, nak jumpa pemimpin pakai pakaian yang paling kemas, pergi kenduri pakai pakaian baru, tapi bila nak solat, kita tukar pakaian yang buruk, yang hodoh, kain pelikat yang dah lusuh dah 4 hari tak basuh dipakainya untuk solat, kain telekung yang dah 2 bulan tak basuh dipakainya untuk solat, kain telekung yang mahal dan bersulam di simpan dalam almari, kain pelikat yang cantik-cantik di simpan dalam almari, kopiah pun tak pakai kalau solat di rumah, datang ke masjid pakai baju melayu, tapi bila solat di rumah pakai baju pagoda.

10. Sepatutnya solat di rumah kena pakai wangi-wangi, pakai baju yang cantik-cantik, pakai kain telekung yang cantik dan bersih, sebabnya di rumah kita solat bersendirian, jadi Allah hanya lihat kita sorang sahaja sedang solat, tapi di masjid kita solat ramai-ramai, jadi Allah lihat semua orang yang sedang solat bukan kita sorang sahaja. Bila waktu kita berhadapan dengan Allah itulah waktu kita berhadapan dengan Kekasih, jadi kenalah tanamkan dalam hati "Aku nak jumpa Kekasih aku, aku nak pakai wangi-wangi, nak pakai baju cantik-cantik, nak baca elok-elok, nak guna sejadah paling mahal, sebab untuk-Mu Kekasihku Ya Allah! Inilah yang kita kena fikirkan, cantiknya kita bila berhadapan dengan Allah. Jadi, mana-mana kain pelikat yang buruk-buruk tu, pi buat kain buruklah...pakailah kain telekung yang mahal yang ada dalam almari tu..takut dok simpan-simpan nanti bila sakit tak sempat nak pakai dah...

1 comment:

LEE said...

TERIMA KASIH DGN POST NI....