Sunday, March 13, 2011

MELIHAT DUNIA DARIPADA DIMENSI AKHIRAT





1. Sekiranya kita memiliki harta di dunia, bersyukurlah, tetapi pastikan harta itu dapat membawa ketenangan dalam hidup. Rasulullah SAW satu hari dilihat oleh para Sahabat ketika Baginda bangun dari tempat baringnya, didapati ada bekas-bekas kesan tikar pada badannya, lalu para Sahabat berkata "Wahai Rasulullah, apa kata kita lapik sikit tempat baring Rasulullah ini", lalu Rasulullah menolak tawaran itu lalu bersabda : "Apalah ertinya aku dengan dunia ini, tiadalah aku di dunia melainkan seperti seorang musafir yang dalam perjalanan dan pergi berehat di bawah pohon (sebentar), kemudian bangun meneruskan perjalanan dan meninggalkan pohon tersebut.” (Hadis Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi dan Al-Hakim)

2. Firman Allah SWT : "Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat-Nya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan". (Surah Al-Qashash, ayat 77)

3. Akhirat itu adalah asas, tapi habuan (rezeki) di dunia ambillah, namun habuan dunia itu mestilah untuk manfaat akhirat. Misalnya jika Allah SWT beri rezeki kepada kita gaji RM5000 sebulan, maka carilah daripada RM5000 itu habuan untuk akhirat.

4. Kadangkala manusia ini bila dia hilang sesuatu benda, kadang-kadang seolah-olah dia dah hilang segala-galanya. Cuba renungkan, berapa banyak dalam hidup kita ini, kita dah lalui keperitan hidup? Cuba ingat. Ketika kita kena keperitan, kita rasa kita tak dapat keluar daripadanya. Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita dan kita berada dalam keadaan yang lebih baik.

5. Ketika kita ditimpa musibah tertentu, kita kata "Habislah aku kali ni!". Tapi usia kita telah berjalan dan kita masih lagi hidup dan makan serta dapat menikmati kurniaan Tuhan. Ketika kita kata "Ya Allah, tolonglah aku! Aku susah Ya Allah". Tapi hari ini kita telah pun lupa perkataan itu dan kita pun kadang-kadang lupa untuk bersyukur di atas berbagai ranjau hidup yang Allah telah keluarkan kita daripadanya.

6. Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat, dia akan merasakan dunia ini sangat kecil, kehidupan ini sangat luas. Agak-agak berapa lama lagi kita akan hidup? Tetapi kita sering mempertaruhkan usia yang berbaki ini habis-habisan untuk mengejar habuan dunia hingga kita lupa pada satu kehidupan lagi (akhirat) yang sangat luas.

7.
Rasulullah SAW bersabda : "Pada hari kiamat didatangkan orang yang paling nikmat hidupnya sewaktu di dunia dari penghuni neraka. Lalu ia dicelupkan ke dalam neraka sejenak. Kemudian ia ditanya: ”Hai anak Adam, pernahkah kamu melihat suatu kebaikan, pernahkah kamu merasakan suatu kenikmatan?” Maka ia menjawab: ”Tidak, demi Allah, ya Rabb.” Dan didatangkan orang yang paling menderita sewaktu hidup di dunia dari penghuni syurga. Lalu ia dicelupkan ke dalam syurga sejenak. Kemudian ditanya: ”Hai anak Adam, pernahkah kamu melihat suatu kesulitan, pernahkah kamu merasakan suatu kesengsaraan?” Maka ia menjawab: ”Tidak, demi Allah, ya Rabb. Aku tidak pernah merasakan kesulitan apapun dan aku tidak pernah melihat kesengsaraan apapun." (Hadis Riwayat Muslim)

8. Dalam hidup ini kalau nak harapkan orang akan setuju dengan kita, ibarat seperti kisah Luqman Hakim dengan anaknya dan seekor keldai. Luqman Hakim telah membawa anaknya dan keldai ke pasar tempat orang ramai. Mulanya, Luqman Hakim telah menaiki keldai itu, anaknya pula yang mengendalikan keldai itu sambil berjalan kaki, maka orang ramai berkata : ”Inilah orang tua yang tidak mengasihani anaknya, dia bersenang lenang di atas keldai, anaknya pula berjalan kaki!” Berikutnya, Luqman Hakim menaikkan anaknya ke atas keldai dan beliau sendiri pula yang mengendalikan keldai dengan berjalan kaki, maka orang ramai berkata : ”Sungguh biadap anak itu, orang tua dibiarkan berjalan kaki, dia pula bersenang lenang di atas keldai!” Seterusnya, Luqman Hakim bersama anaknya menaiki keldai itu bersama sama, maka berkata pula orang ramai : ”Lihat!, seekor keldai membawa dua orang!, alangkah siksanya keldai itu membawa beban berganda!” Akhirnya, Luqman Hakim dan anaknya tidak menaiki keldai itu dan membiarkan ia kosong saja, orang ramai berkata lagi : ”Alangkah anehnya, keldai dibiarkan kosong tidak ditunggangi, tuannya pula berjalan kaki saja!”. Lalu Luqman Hakim berkata kepada anaknya, "Wahai anakku, jika kita nak menunggu manusia setuju dengan kita, ada saja yang orang tak setuju. Tapi jika kita kata "Ya Rabb" (bermohon kepada Allah) kita harap Allah redha, Allah tidak akan meninggalkan kita".

9. Mudah-mudahan bila kita melihat kehidupan dengan cara yang lebih luas, kita merenung masa hadapan terhadap kehidupan ini dan hubungan kita dengan Allah, Allah memberikan keajaiban kepada hidup kita dan ketenangan yang kita cari selama ini.

No comments: