Tuesday, March 29, 2011

CARA SOLAT DALAM PEPERANGAN DAN BERTAYAMUM



Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Ada tiga keadaan yang diberikan kebolehan kepada kita untuk bertayamum :
i. Apabila sakit yang tidak boleh kena air, maka dibolehkan kita bertayamum. Misalnya orang terbakar dan orang yang luka.
ii. Bermusafir. Misalnya mereka yang bermusafir di atas kapal terbang atau keretapi sekiranya tiada air, atau mereka yang terperangkap dalam traffic jammed yang teruk akibat berlaku kemalangan atau kenderaan terlalu sesak di lebuhraya.
iii. Apabila air tidak ada. Misalnya musim kemarau atau berlaku masalah bekalan air sehingga air yang ada hanya tinggal untuk diminum sahaja, maka harus bertayamum.

2. Tuntutan solat fardhu adalah wajib. Walaupun jika dalam peperangan, tetap wajib untuk bersolat. Maka perlulah ada ilmu bagaimana cara solat dilakukan ketika di dalam peperangan.

3. Cara solat apabila musuh datang dari belakang.

4. Cara solat apabila musuh datang dari hadapan.

5. Syarat-syarat tayamum :
i. Masuk waktu solat. Wudhuk boleh diambil sebelum masuk waktu solat atau pada bila-bila masa sebelum solat, tetapi tayamum hanya boleh diambil apabila telah masuk waktu solat.
ii. Sebelum bertayamum, bagi orang yang sihat dan boleh kena air, maka hendaklah diusahakan mencari air terlebih dahulu (pada jarak sejauh dilepaskan anak panah dari tempat kita berada), jika pasti tiada air barulah boleh bertayamum.
iii. Tanah yang suci yang mempunyai debu. Ulama berkata, harus bertayamum selain daripada tanah asalkan ia berpunca daripada bumi seperti pasir, batu-bata (dihancurkan) dan lain-lain.
iv. Debu iaitu dengan menepuk kedua-dua tapak tangan ke bumi dan dihembuskan supaya yang tinggal pada tapak tangan ialah debu tanah.
v. Sucikan najis terlebih dahulu (beristinjak), maka barulah dibolehkan tayamum.

No comments: