Monday, March 7, 2011

HORMATI GURU DAN ULAMA





Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Rasulullah SAW bersabda :"Sesiapa yang Allah ingin memberikan kebaikan kepadanya, nescaya Allah memberi dia kefahaman yang baik tentang agama" (Muttafaqun ‘Alaih dari Mu'awiyah r.a). Maka jika ingin berubah menjadi orang yang baik, kenalah belajar dan faham tentang agama.

2. Firman Allah SWT : "Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan yang ditentukan-Nya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya”. (Surah Al-Baqarah, ayat 269)

3. Firman Allah SWT : “Allah meninggikan darjat orang yang beriman di kalangan kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan (di kalangan kamu) beberapa darjat. (Ingatlah) Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan”. (Surah Al-Mujadalah, ayat 11)

4. Allah angkat martabat orang yang berilmu itu pada jarak 500 tahun perjalanan menuju ke syurga mendahului orang yang tidak berilmu.

5. Apabila Allah memberikan ilmu kepada kita, maka perangai kita, tingkahlaku kita, sepatutnya sesuai dengan ilmu dan keimanan yang Allah SWT bagi. Kerana semakin orang itu berilmu, semakin tawadhu' orangnya. Semakin orang itu beriman, semakin dia merendah diri. Semakin orang itu bertambah ilmu, semakin diam mulutnya. Semakin orang itu diberikan hidayah oleh Allah, semakin insaf dirinya. Tetapi jika seseorang itu apabila semakin bertambah ilmunya, semakin sombong pula dia, maka ada sesuatu yang tidak betul dalam diri dan juga pengajiannya.

6. Guru yang mengajar itu menjadi teladan kepada orang yang diajarnya. Jika guru yang mengajar itu kasar, maka anak didiknya juga akan menjadi orang yang kasar. Tetapi apabila gurunya seorang yang tawadhu', anak didiknya juga akan menjadi orang yang tawadhu'.

7. Ilmu itu membentuk dan mendidik diri kita. Iman dan ilmu yang baik akan membentuk jiwa yang baik dan akhlak yang baik.

8. Allah SWT meletakkan iman dan ilmu itu adalah sebenar-benarnya darjat yang membezakan kedudukan setiap manusia disisi Allah. Darjat manusia disisi Allah adalah bergantung kepada tahap keimanan dan keilmuan seseorang, bukannya terletak kepada harta kekayaan, pangkat, keturunan ataupun rupa paras seseorang.

9. Yang menjadi kesedihan hari ini, terlalu banyak orang yang ingin bercakap tentang agama, yang kurang faham tentang agama pun nak bercakap tentang agama. Perkara inilah yang boleh merosakkan dan menyesatkan akidah dan akhlak umat Islam hari ini. Misalnya ditanya hukum bernyanyi kepada seorang penyanyi, ditanya hukum rasuah kepada orang yang tidak amanah. Maka, biarlah mereka yang 'ahli' sahaja yang bercakap tentang agama. Siapakah mereka yang 'ahli' itu? iaitu mereka itulah para alim dan ulama, maka rujuklah kepada mereka ini. Biarlah ulama yang menasihatkan kita.

10. Hari ini kita akan mendengar nasihat mufti atau ulama hanya jika nasihat mereka menepati kehendak dan selera kita, tetapi kita akan membelakangkan ulama apabila teguran dan nasihat mereka tidak sesuai dengan kehendak dan keinginan kita, sedangkan nasihat para ulama itu datangnya daripada sumber Al-Quran dan Hadis.

11. Orang yang berilmu itu ibarat orang yang celik, orang yang jahil itu ibarat orang yang buta.

12. Sekiranya kita meletakkan ilmu dan akhlak itu mendahului perkara-perkara lain dalam memilih sesuatu ianya akan mendatangkan kesenangan, misalnya, kalau hendak mencari suami carilah suami yang berilmu dan berakhlak, kalau hendak mencari isteri carilah isteri yang berilmu dan berakhlak, begitu juga kalau hendak memilih pemimpin atau guru atau ustaz, pilihlah pemimpin, guru dan ustaz yang berilmu dan berakhlak. Ilmu semata-mata tidak cukup, kerana berapa ramai orang yang ada ilmu seperti profesor dan pensyarah, tapi profesor dan pensyarah pun ramai yang jahat jugak. Berapa ramai ustaz-ustaz yang ada ilmu, tapi ramai jugak ustaz yang tidak betul. Tetapi kalau hanya akhlak sahaja yang baik, tetapi tidak berilmu pun tidak berguna. Sebab itulah Rasulullah SAW suruh pilih orang yang berilmu dan juga berakhlak.

13. Akhlak kini semakin luput daripada orang-orang Melayu, semakin kurang anak-anak Melayu yang hormat bila lalu depan orang-orang tua, yang diam bila orang tua bercakap, malah ramai budak-budak sekarang sudah berani bercakap kasar dengan orang-orang tua. Penghormatan sudah hilang, sopan-santun orang Melayu sudah menjadi kenangan, pepatah Melayu dan budi bahasa bangsa Melayu hanya sudah menjadi sebutan silam, kiasan-kiasan lembut orang melayu sudah bertukar dengan bahasa-bahasa yang kasar...

14. Marilah kita menghormati ulama, marilah kita menghormati ilmu, kalau kita tidak mampu menjadi ulama, jadilah orang yang belajar ilmu dengan ulama. Disiplin nak menuntut ilmu dengan alim ulama ialah, pertama, ulama mengajar ilmu kepada orang yang nak belajar, kedua, mestilah menghormati tok guru dan ulama walaupun tok guru dan ulama itu lebih muda atau lebih rendah pangkatnya berbanding kita, ketiga, mencontohi Imam Syafie iaitu Imam Syafie menuntut ilmu dengan Imam Malik, disebabkan tinggi rasa hormatnya kepada tok gurunya, Imam Syafie tidak sanggup melunjurkan kakinya ke arah rumah Imam Malik ketika dia tidur dirumahnya.

15. Dengan sebab kita menghormati ulama, menghormati majlis ilmu, Allah turunkan barakah terhadap ilmu yang kita belajar, bila ilmu itu barakah maka rumahtangga menjadi baik, anak-anak jadi baik, murah rezeki dan kesihatan menjadi baik.

No comments: