Saturday, February 26, 2011

TELADANI RASULULLAH SAW







Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Sambutan Maulidul Rasul setiap tahun bukanlah perbuatan bida'ah kerana ia adalah sebagai tanda kita sayang kepada Rasulullah SAW, justeru kita mengambil satu hari dalam setahun khas sebagai tanda kasih kita kepada Nabi Muhammad SAW, manakala setiap hari pada hari-hari biasa semestinya kita mengingati dan mencintai siang dan malam melalui Salawat dan Salam ke atas Baginda.

2. Tujuan kita menyambut Maulidul Rasul juga bertujuan untuk mendidik kita dan masyarakat mengetahui dan mengingati sirah Rasulullah SAW dalam mengembangkan Islam kerana hari ini bukan semua orang dalam masyarakat kita yang tahu sirah dan latarbelakang Rasulullah, tetapi hari ini ramai masyarakat lebih tahu sejarah dan latarbelakang artis atau selebriti pujaan mereka.

3. Ramai masyarakat pada hari ini apabila disebut tentang Nabi Muhammad, mereka hanya fikir bahawa cerita-cerita tentang Rasulullah itu adalah hal-hal berkaitan solat, puasa, syurga dan neraka semata-mata. Sedangkan seluruh kehidupan dan perbuatan Rasulullah SAW adalah sangat relevan untuk diikuti umat Islam sepanjang zaman sehinggalah Hari Kiamat.

4. Terdapat dua perkara jika nak khusyuk dalam solat iaitu pertama, ketika sedang solat ingatlah bahawa Allah sedang memerhatikan kita dan yang kedua, ingatlah bahawa kita pasti akan kembali bertemu Allah di akhirat nanti, InsyaAllah solat kita akan menjadi khusyuk kerana itulah cara solat Rasulullah SAW.

5. Pesanan Rasulullah kalau kita nak lakukan apa-apa perkara sekalipun perlu ada dua perkara iaitu berikan kemudahan atau gembirakan orang dan jangan menyusahkan orang.

6. Kita asyik mencari kesalahan orang lain, yang salah pada orang saja kita fikir, yang baik pada orang kita tak pandang. Kalau nak cari kesalahan orang, sebenarnya salah kita lagi banyak, tapi kita tak sedar sebabnya kita sibuk tengok salah pada orang lain. Kalau asyik mencari salah orang memanglah jumpa kesalahan orang itu, tetapi bagaimana pula dengan kesalahan kita? terlampau banyak kesalahan kita tapi tetap kita tak jumpa.

7. Rasulullah mengajar kita memperbetulkan diri kita atau bermuhasabah, menilai diri kita sendiri. Mencari salah orang lain memang akan jumpa, tapi bukankah lebih baik mencari kesalahan diri sendiri.

8. Salah satu cara untuk memastikan kasih sayang berterusan dalam keluarga, kenalah selalu pegang tangan isteri, pegang anak-anak, barulah kasih sayang dan kemesraan akan hidup dalam rumahtangga. Tetapi kita hari ini sebelum kahwin dah pegang tangan dah, pegang sana pegang sini, tak rasa malu dengan Allah, sedangkan perbuatan itu haram dan berdosa. Tapi bila dah kahwin dah tak pegang pula tangan isteri, kononnya rasa malu orang tengok, sedangkan itulah cara pengikat kasih sayang dan akan gugur dosa-dosa kecil bila pegang tangan isteri malah dapat pahala pula.

9. Kalau nak bagi orang suka, kita kenalah tahu apa yang orang suka dan berceritalah tentang perkara-perkara yang mereka suka, janganlah cerita tentang apa yang kita suka. Begitulah juga, kalau nak ambil hati isteri kena tahu apa yang isteri suka dan apa yang isteri tak suka. Samalah juga nak ambil hati suami kenalah tahu apa yang suami suka dan apa yang suami tak suka, barulah akan aman rumahtangga.

1 comment:

Adzrien Shoppe said...

share di facebook ye.. menarik