Wednesday, February 16, 2011

MENINGGALKAN SOLAT PUNCA KEJAHATAN













Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Firman Allah SWT : "Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan" (Surah Al-Ankabuut, ayat 45).

2. Di dalam solat itu adalah percakapan yang baik-baik, jadi sepatutnya apabila kita hanya bercakap yang baik-baik dalam solat, maka sepatutnya di luar solat pun kita perlu bercakap hanya yang baik-baik.

3. Misalnya ada orang yang apabila semasa memandu kenderaan, mereka boleh berubah menjadi seorang yang tidak sabar dan selalu mengeluarkan kata-kata yang buruk apabila ada pemandu lain yang membuat kesalahan.

4. Jika perwatakan kita semasa sedang bersolat adalah berbeza dengan perwatakan kita selepas bersolat, maknanya ada sesuatu yang tidak betul pada ibadat solat kita, hingga menjadikan solat kita itu tidak dapat mencegah yang jahat dan mungkar pada diri kita.

5. Punca utama keadaan sebahagian masyarakat Islam masa kini yang semakin rosak moral dan keruntuhan akhlak adalah akibat tidak solat atau solat yang tidak betul atau solat yang tidak sempurna.

6. Sayyid Khutub (pujangga Islam) pernah berkata : "Ketika aku pergi ke negara Barat, di sana banyak Islam, tetapi saya tidak bertemu orang-orang Islam. Ketika saya pergi ke negara Timur, di sana banyak orang Islam, tetapi saya tidak bertemu dengan Islam".

7. Kata Imam Al Ghazali rezeki kadang kala tidak dicari pun Allah bagi kalau Allah nak bagi, kita duduk saja-saja pun Allah bagi rezeki, misalnya kadang-kadang ada jiran yang datang hantar makanan atau kuih ke rumah kita di waktu petang. Tetapi pahala kena cari kerana ia tidak datang sendiri, misalnya apabila keluar dari rumah, nampak jiran tengah siram pokok, kita tegur jiran dengan ucapan Salam, maka dapatlah pahala. Pendek kata, nak dapat pahala kena buat kerja, tetapi nak cari rezeki tidak semestinya dengan bekerja.

8. Satu waktu kita tinggalkan solat fardhu dengan sengaja, balasannya akan dimasukkan ke dalam neraka 80 tahun. Satu hari di alam akhirat bersamaan 1000 tahun di dunia ini. Kalau 80 tahun di akhirat maka di dunia telah bersamaan jutaan tahun di dunia. Justeru, orang yang tak sembahyang maknanya dia tak sayang diri sendiri. Bila tak sembahyang, dia tak sayang diri sendiri, jadi macam mana dia nak sayang isteri dan anak-anak.

9. Bila orang dah tak ambik kisah dengan solat, masjid banyak, tapi orang tak ada.

10. Ramai orang terlibat dengan dadah, terlibat dengan gejala maksiat dan berbagai gejala sosial serta jenayah kebanyakannya adalah berpunca daripada keluar pada waktu malam. Ibu bapa dah tak kisah anak-anak keluar malam. Tambah-tambah sekarang ni dah terlalu banyak 'uptown' dan 'down town'. Kesannya, anak-anak semakin suka di luar dan bebas. Maka amalkanlah membaca ayat Al-Quran dari Surah Ali 'Imraan - ayat 200 untuk mengelakkan anak-anak merayau pada waktu malam.

No comments: