Wednesday, February 9, 2011

AL-QURAN ADALAH MANUAL KEHIDUPAN MANUSIA

















Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Pada zaman sekarang, manusia semakin menjauhi Al-Quran dalam kehidupan. Apabila orang Islam tidak mendampingi Al-Quran, maka berlakulah berbagai bencana dan kerosakan akhlak dalam masyarakat.

2. Hari ini kes pembuangan bayi sudah menjadi kebiasaan kerana manusia tidak memandang hina kepada perbuatan zina dan perbuatan 'mendekati zina'. Malah di Malaysia penzina-penzina telahpun diangkat sebagai pemimpin dan disanjung tinggi pula.

3. Bahkan ada ibu bapa yang menganggap perbuatan zina dan keterlanjuran anak-anak muda mereka sebagai perkara biasa pada zaman moden ini. Orang menganggap buang bayi itu buruk dan keji, tetapi orang tidak menganggap berzina itu jijik dan keji.

4. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman hari ini melaporkan terdapat 517 kes pembuangan bayi dicatatkan dari tahun 2005 sehingga Januari 2011 (rujuk di sini). Daripada 517 bayi yang dibuang 230 ditemui masih hidup manakala 287 ditemui dalam keadaan sudah tidak bernyawa lagi.

5. Punca pembuangan bayi adalah masalah zina. Jadi nak selesaikan masalah pembuangan bayi kenalah selesaikan masalah zina. Selagimana masalah zina tak diselesaikan, selagi itulah masalah pembuangan bayi, mengandung anak luar nikah dan kebebasan seks akan terus berlaku.

6. Berbagai strategi bagi menyelesaikan masalah pembuangan bayi pada hari ini seperti mewujudkan pusat pembuangan bayi untuk 'mengumpul bayi-bayi yang ingin dibuang' sebagai cara penyelesaian supaya bayi-bayi tidak dibuang di dalam sungai, dalam longkang atau tong sampah. Di Melaka diwujudkan sekolah untuk pemulihan akhlak untuk remaja-remaja yang mengandung anak luar nikah, manakala dari segi perundangan dicadangkan supaya mereka yang membuang bayi dikenakan hukuman di bawah Akta Kesalahan Membunuh atau Cubaan Membunuh Kanun Keseksaan, ada yang mencadangkan agar remaja-remaja yang sudah gatal hendak menikah supaya dinikahkan segera. Tetapi cadangan-cadangan ini takkan boleh terus selesaikan masalah zina. Zina akan terus berlaku juga dan mungkin semakin banyak kerana kemudahan-kemudahan diwujudkan untuk membuang bayi atau anak luar nikah. Maka, bagaimana cara terbaik? Cara yang terbaik telahpun Allah SWT nyatakan dalam Al-Quran.

7. Cara nak selesaikan masalah zina, tidaklah boleh menggunakan akal semata-mata, melainkan menggunakan satu peraturan yang Allah SWT telah sebutkan dalam Al-Quran iaitu hukum hudud ke atas penzina. Itulah tujuan Al-Quran diturunkan, iaitu sebagai panduan hidup manusia. Al-Quran bukan diturunkan untuk pertandingan musabaqah, Al-Quran diturunkan bukan tujuan untuk diletak dalam frame digantung sebagai hiasan pada dinding, Al-Quran diturunkan bukan setakat nak letak sticker pada cermin kereta, Al-Quran diturunkan bukan setakat untuk dibaca kepada orang mati, orang mati tak perlukan Al-Quran, tapi yang perlu kepada Al-Quran ialah orang yang masih hidup.

8. Masalah kita hari ini menganggap Al-Quran adalah untuk orang mati, hari Jumaat pergi baca Yassin di kubur, baca tahlil untuk orang mati...sedangkan yang sebenarnya Surah Yassin adalah untuk orang hidup, bukan untuk orang mati. Inilah kesilapan kita, menganggap Al-Quran untuk yang mati...sedangkan Al-Quran ini adalah untuk menghidupkan, mengubat yang sakit, mengubat masalah-masalah jiwa manusia yang masih hidup dan menyelesaikan masalah negara.

9. Rasulullah SAW bersabda : "Allah SWT tidak menurunkan sesuatu penyakit, melainkan Allah juga menurun ubatnya, melainkan hanya satu penyakit iaitu tua". Ubat bagi segala penyakit termasuklah penyakit kerosakan akhlak telahpun Allah turunkan di dalam Al-Quran, maka carilah pada kitab Al-Quran. Al-Quran itu adalah 'manual kehidupan' manusia.

10. Kita dengan begitu mudah mendakwa diri kita ini adalah hamba Allah. Apabila kita bersedekah, kita tidak mahu nama kita dikenali kita akan tulis 'sedekah atau sumbangan ikhlas daripada hamba Allah', kalau kita mewakafkan Al-Quran atau sejadah kepada surau dan masjid, kita juga akan menulis 'wakaf daripada hamba Allah'. Sedangkan nak jadi guru pun kena KPLI dulu, nak jadi juruelektrik kena masuk ILP atau Giat MARA, nak jadi polis kena masuk PULAPOL, nak jadi tentera kena lulus latihan dulu...Nak jadi hamba Allah? Ingat tak ada syarat ka nak jadi hamba Allah...? Al-Quran pun percaya setengah, tak percaya setengah (misalnya tak yakin hukum hudud yang terdapat dalam Al-Quran), solat pun tak pernah cukup..nak mengaku hamba Allah? puasa pun tunggang-langgang..masih nak mengaku sebagai hamba Allah...?

11. Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran tentang ciri-ciri hamba Allah ialah : " (mereka) yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya (iaitu ajaran-ajaran Al-Quran) lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna." (Surah Az-Zumar, ayat 18) *Memilih dari ajaran-ajaran lain yang baik, tetapi menurut semua ajaran Al-Quran kerana ajaran Al-Quran itulah ajaran yang paling baik

12. Ulamak-ulamak ada berkata kecelakaan yang paling besar ialah apabila kita yakin dengan makhluk, tetapi tak yakin dengan Allah SWT. Misalnya kita yakin kita akan selamat apabila membeli dan memandu kereta yang hebat, mahal dan mempunyai ciri keselamatan yang tinggi, hingga kita lupa bahawa kemalangan dan kematian kita adalah kehendak Allah. Kita yakin dengan kepakaran doktor dan kecanggihan peralatan perubatan akan selamatkan nyawa kita dalam pembedahan. Kita yakin tidak akan menjadi susah lagi bila kita memiliki wang berjuta dan harta yang banyak hingga kita lupa bahawa semua itu hanya pemberian dan pinjaman dari Allah dan Allah boleh mengambil semula harta itu pada bila-bila masa pun termasuklah nyawa kita juga.

13. Amalan yang menjadikan pahala kita sentiasa berkekalan dan berterusan hinggalah ke dalam kubur dan Hari Kiamat :
i. Sedekah jariah
ii. Ilmu yang bermanfaat
iii.Anak yang soleh

14. Rasulullah SAW bersabda : "Perkara yang masih lagi kamu dapat pahala, walaupun kamu telah mati ialah ilmu yang diajar, ilmu yang disebarkan, anak soleh yang ditinggalkan, kitab (Al-Quran dan buku-buku ilmiah) yang diwariskan, masjid yang didirikan (memberi sedekah dan sumbangan membuat masjid dan surau), rumah musafir yang didirikan, membuat sungai yang dialirkan dan orang yang mengeluarkan hartanya waktu dia sihat". (Hadis Riwayat Imam Al Baihaqi)

15. Rasulullah SAW bersabda : "Orang yang muflis dan orang yang mandul ialah orang yang mempunyai ramai anak, tetapi tiada seorang pun anaknya yang boleh menolongnya di dalam kubur". Maka cubalah buka album gambar anak-anak, lihatlah siapakah di kalangan mereka yang boleh menghadiahkan pahala kepada kita di alam kubur nanti melalui amalan soleh mereka. Anak yang soleh bukanlah bermakna doa mereka semata-mata tetapi semua amalan soleh anak-anak akan sampai pahalanya juga kepada ibu bapa mereka yang berada di alam kubur.

16. Kata Rasulullah SAW : orang muda yang perlukan duit, orang muda yang sangat bernafsu dengan harta, kemudian dia boleh wakaf waktu dia muda, waktu dia perlukan sangat-sangat duit, tetapi dia boleh sedekah, itulah pahala yang berpanjangan sampailah orang muda itu mati. Anak muda yang boleh datang ke masjid, dia sanggup tinggalkan keseronokan dunia yang dia mampu perolehi, anak muda inilah yang berada di bawah Arasy Allah, kemudian dia bersedekah pula pada waktu itu, pahalanya berkekalan sampailah dia mati, sampailah dia bangun di Hari Kiamat...

No comments: