Sunday, February 20, 2011

SAYANGI DIRI



Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Daripada Abu al-’Abbas, Abdullah bin Abbas r.a. berkata: Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: "Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu." (Hadis riwayat lmam Tirmizi)

2. Menjaga Allah itu bermaksud memelihara semua perintah Allah SWT iaitu dengan meninggalkan semua perkara yang Allah larang dan mengerjakan semua yang Allah suruh, maka berlumba-lumbalah melakukan kebaikan dan kebajikan.

3. Asma' binti Abu Bakar iaitu kakak ipar Rasulullah SAW, meninggal pada umur melebihi 100 tahun, walaupun umur beliau melebihi 100 tahun, tetapi satu batang gigi pun tidak gugur, mata tidak rabun, badan masih sihat dan tegap, telinga tidak pekak, masih boleh mengerjakan ibadah haji pada usia 100 tahun. Kemudian para sahabat bertanya kepadanya apa yang beliau buat hinggakan Allah memelihara kesihatannya, kemudian Asma' memberitahu bahawa dia tidak pernah membiarkan satu makanan haram pun masuk ke dalam tubuh badannya, maka Allah pelihara badannya, tidak pernah dia ucapkan perkataan yang jahat, kotor dan maki-memaki, maka Allah pelihara lidahnya, tidak pernah berfikir perkara yang buruk-buruk, maka Allah jaga pemikirannya hingga tidak menjadi nyanyuk, tidak pernah mendengar perkara-perkara yang haram sejak dia masih kecil lagi, maka Allah pelihara telinganya dan tidak pernah melihat perkara-perkara yang haram, maka Allah pelihara matanya sehingga tidak pernah rabun dan menjadi selaput.

4. Imam Ahmad berkata, pertolongan Allah datangnya bersama dengan kesabaran. Maka mintaklah pertolongan Allah dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang.

5. Kita akan dekat dengan Allah dan Allah akan sangat dekat dengan kita melalui jalan mengerjakan solat.

6. Sebahagian salafus soleh mengatakan, apabila kamu hendak berwasiat kepada teman dan saudara kamu, maka katakanlah kepada mereka, "peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu. Peliharalah syariat Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu".

7. Orang yang nak jadi hebat ialah orang yang selalu bertanya kepada orang lain, "apa salah saya? apa yang tak kena pada saya? Tolonglah nasihat...tegurlah saya".

8. Ada seorang doktor/profesor bukan Islam, setelah membaca dan mengkaji tentang kebaikan dan kemanisan Islam dan akhirnya dia memeluk Islam, kemudian dia bercampur dengan orang Islam, lalu di dalam bukunya dia menulis, "saya bersyukur kerana saya mengenali Islam lebih awal dari saya mengenali orang Islam, kalaulah saya mengenali orang Islam lebih dahulu daripada Islam, kemungkinan saya tidak Islam".

9. Kalau suami baik, isteri pun baik dan masing-masing menjaga hukum-hakam Allah dalam rumahtangga, maka Allah akan menjaga anak-anak dan keturunan mereka.

No comments: