Friday, July 9, 2010

UUM DAN PROFESOR

1. Pertama sekali saya ucapkan tahniah kepada Prof Dr. Mohamed Mustafa Ishak di atas perlantikan beliau sebagai Naib Canselor UUM yang baru.

2. Melalui bacaan wawancara di akhbar (baca sini), saya yakin beliau mampu memimpin dan memacu UUM ke arah pencapaian yang lebih tinggi, berdaya saing dan cemerlang di masa hadapan.

3. Usaha untuk melonjakkan UUM menjadi sebuah institusi pengajian tinggi yang cemerlang dan terkemuka bukanlah merupakan usaha satu pihak, tetapi memerlukan kerjasama yang menyeluruh oleh semua komuniti UUM iaitu kakitangan akademik, pengurusan, pentadbiran, pelajar dan semua organisasi yang terlibat secara langsung dan tidak langsung sama ada di dalam atau di luar universiti. Ia juga termasuk struktur universiti perlulah efisien dan efektif, dan lebih penting ialah kualiti program akademik yang ditawarkan harus bernilai tinggi, berdaya maju dan berdaya saing dalam pasaran tempatan dan antarabangsa.

4. Kerjasama sebagai 'satu pasukan' amat penting dan ditambah lagi dengan suasana persekitaran kampus yang kondusif dan kemudahan prasarana serta infrastruktur yang lengkap sangat membantu perkembangan UUM.

5. Komitmen untuk melonjakkan UUM di peringkat antarabangsa amatlah baik, namun, apabila Naib Canselor mengatakan "Untuk sampai ke tahap itu, kita perlu ramai profesor bertaraf antarabangsa yang berkebolehan namun ia mungkin satu perkara yang sukar dilakukan UUM memandangkan keupayaan kita agak terbatas dari segi kewangan. Namun ia tidak menjadi sebab untuk kita tidak mampu berbuat demikian. Oleh itu kita mengambil ramai profesor pelawat bertaraf antarabangsa yang membantu mengikut kepakaran masing-masing. Ketika ini di UUM sudah ada 30 peratus profesor pelawat yang dijemput khas untuk mencurahkan ilmu pengetahuan mereka kepada pelajar UUM dan pada awal Julai nanti kita akan bawa masuk 114 lagi profesor pelawat dari lapan negara yang mempunyai PhD untuk membantu merealisasikan hasrat itu". Secara peribadi, saya fikir strategi ini bukanlah pilihan yang terbaik, dan mungkin hanya sesuai untuk jangka pendek sahaja.

6. Mengambil profesor pelawat bertaraf antarabangsa bagi tujuan melonjakkan universiti di masa hadapan kurang sesuai untuk kepentingan strategi jangka panjang universiti. Usaha yang terbaik ialah dengan memberikan dorongan, galakan dan komitmen yang tinggi untuk membantu tenaga pengajar sedia ada di UUM iaitu para pensyarah, profesor madya dan profesor untuk berkembang maju dan mengaplikasikan kepakaran mereka sehingga peringkat antarabangsa. Dalam kata lain, UUM haruslah bersedia merangka strategi dan merangka satu platform yang berkesan dalam usaha mengantarabangsakan tenaga akademik yang ada di UUM sekarang.

7. Ini lebih baik daripada kita bergantung kepada kepakaran luar untuk mengantarabangsakan universiti, sebaliknya kita secara bersama untuk komited dalam mendorong para pensyarah dan profesor di UUM meningkatkan prestasi dan mengembangkan kepakaran mereka sehingga diterima di peringkat antarabangsa.

8. Saya percaya sekarang pun sudah ramai pensyarah dan profesor di UUM yang telah mempunyai nama di peringkat antarabangsa dalam bidang kepakaran mereka, tapi jumlah yang ada mungkin masih terhad dan negara luar juga yang menerima kepakaran kita mungkin masih terhad di sekitar Asia Tenggara. Di masa hadapan UUM seharusnya komited dan berusaha membantu lebih ramai tenaga akademiknya berkembang dalam menyumbang kepakaran mereka hingga ke Eropah dan Amerika. Melalui usaha ini, InsyaAllah sekaligus mampu meletakkan UUM dalam kelompok universiti-universiti terkemuka suatu hari nanti.

9. Apabila ramai pensyarah dan profesor tempatan berkapasiti dan berkualiti antarabangsa, maka secara langsung akan meningkatkan kualiti dan imej universiti dalam pasaran serta memberikan impak yang sangat positif ke atas pembangunan kualiti nilai akademik yang akan diperolehi oleh para pelajar UUM. Seterusnya, InsyaAllah pakar-pakar dari UUM juga akan menjadi aset penting dalam menyumbang kepada pembangunan negara dan dunia.

10. Mungkin secara logik strategi ini sukar dicapai, namun jika tindakan perancangan dan perlaksanaannya dimulakan dari sekarang, tiada yang mustahil. Saya melihat UUM mempunyai potensi yang tinggi untuk mencapai kecemerlangan di masa hadapan, kerana jumlah tenaga akademiknya sekarang yang begitu ramai dalam kalangan mereka yang masih muda akan meningkatkan lagi potensi mereka untuk merealisasikan usaha universiti.

11. Pensyarah-pensyarah muda inilah yang bakal mewarisi pembangunan universiti dan negara di masa hadapan, dan merekalah yang bakal menentukan sejauhmana keupayaan UUM untuk berkembang maju di peringkat antarabangsa. Jadi, usaha dan komitmen universiti dalam memberi dorongan kepada mereka pada masa sekarang amat penting.

12. Antara usaha awal yang boleh dilakukan ialah dengan menyediakan dana yang lebih tinggi untuk tujuan pemasaran dan keterlibatan para tenaga akademik UUM di peringkat antarabangsa misalnya melalui galakkan para pensyarah dan profesor mengutamakan penglibatan dalam seminar dan conference di luar negara harus menjadi suatu keutamaan menerusi kehadiran dan pembentangan kepakaran mereka di luar negara.

13. Selain itu, UUM perlu berusaha memberi keutamaan untuk menempatkan para pensyarah yang akan melanjutkan pengajian PhD di universiti luar negara yang bukan sahaja terkemuka dari segi nama, namun perlu juga universiti yang dipilih mempunyai bidang kepakaran yang tepat. Pendedahan awal para pensyarah di universiti luar negara semasa pengajian mereka mampu mendatangkan faedah dari aspek mempromosikan kepakaran mereka di luar negara. Namun, bagi mereka yang memilih pengajian PhD di universiti tempatan, seharusnya mengutamakan para pensyarah ini menjalankan kajian tertentu di luar negara bagi tempoh tiga bulan hingga satu tahun. Saya rasa Kementerian Pengajian Tinggi telah pun menyediakan dana untuk tujuan ini.

14. Universiti juga seharusnya meletakkan keutamaan bagi pensyarah yang ingin mengembangkan kepakaran mereka setelah tamat PhD mereka melalui skim latihan industri (sabatikal) dan post doctorate program agar keutamaan memilih menjalani sabatikal dan post doctorate di luar negara atau sekurang-kurangnya diattachkan dengan organisasi bertaraf antarabangsa.

15. Dari aspek lain, komitmen universiti sangat perlu dalam usaha menentukan dan menyokong agar para pensyarah dan profesor mempunyai geran penyelidikan, penerbitan dan mempromosikan kepakaran mereka melalui projek-projek perundingan di peringkat antarabangsa. Bukanlah di sini bermaksud pihak universiti harus mengeluarkan syarat dan garispanduan semata-mata untuk merealisasikan usaha ini, tetapi kita perlu sebagai 'sebuah pasukan' dalam melonjakkan dan menjayakan misi ini.

16. Akhir sekali, strategi yang boleh diusahakan ialah mendorong ramai pensyarah muda di UUM untuk berprestasi tinggi bagi memenuhi kriteria sebagai profesor muda dan bertaraf antarabangsa. Usaha dan galakkan yang berkesan perlu dirangka bagi meningkatkan lebih ramai bilangan profesor muda di UUM sekaligus melonjakkan imej universiti. Kita masih kekurangan bilangan profesor, terutamanya profesor-profesor muda berbanding universiti-universiti lain. Jadi, seharusnya harapan dan galakkan perlu diberikan kepada para pensyarah sedia ada supaya semua pensyarah muda di UUM berusaha dan berinisiatif untuk meningkatkan kapasiti dan kualiti prestasi mereka sehingga mencapai kecemerlangan dalam bidang kepakaran mereka hingga layak dianugerahkan sebagai profesor. Manakala bagi yang telah mencapai status profesor, mereka didorong lagi mencapai kelas yang tertinggi dan bertaraf antarabangsa.

17. Saya melihat, UUM mempunyai harapan yang tinggi dan potensi yang sangat besar dalam merealisasikan impian dan sasaran ini, kerana para pensyarah muda di UUM didapati berpotensi besar untuk berkembang maju, namun kerjasama berpasukan dalam memberi dorongan dan menyediakan platform ini amat mustahak.

18. Saya fikir, jika usaha ini dirancang dan dilaksanakan secara berkesan mulai sekarang, InsyaAllah tidak akan timbul lagi keperluan kita untuk melantik profesor pelawat yang bertaraf antarabangsa, tetapi sebaliknya kita menjadi sumber yang menyediakan profesor-profesor bertaraf antarabangsa dalam memenuhi keperluan universiti dalam dan luar negara, menjadi pemangkin kepada pembangunan negara dan menjadi aset penting kepada sumber kepakaran dunia. InsyaAllah. Namun, apa yang lebih penting, kejayaan ini juga tentulah akan menjanjikan bahawa graduan-graduan yang akan dihasilkan oleh UUM juga berkualiti tinggi ilmunya, berdaya saing kepakarannya dan menjadi keutamaan dalam pasaran kerja dalam dan luar negara, InsyaAllah.

19. Senanglah untuk mencadangkan dan menulis, tetapi ianya harus bermula daripada diri sendiri...

No comments: