Saturday, January 8, 2011

USTAZ KAZIM ELIAS - TANGGUNGJAWAB SUAMI













Kesimpulan yang bermanfaat :

1. Berusahalah untuk lengkapkan diri dengan ilmu agama adalah sangat mustahak sebelum seseorang itu menjadi suami, agar bila sudah berkahwin mampu membimbing isteri dan anak-anak dengan ilmu agama terutamanya ilmu fardhu ain.
2. WAJIB hukumnya seorang suami mengajarkan kepada isterinya ilmu agama fardhu ain, hukum-hukum asas dan ilmu tauhid.
3. Hidupkan suasana ilmu agama di dalam rumah dan amalkan tabiat pergi mengaji dan mendengar kuliah-kuliah agama di masjid, bawa isteri dan anak-anak bersama. Jadi, luangkankan masa pada hari Sabtu untuk bawa isteri dan anak bersama-sama pergi mengaji di masjid.
4. Bersungguh-sungguh pastikan rezeki yang diberikan kepada keluarga benar-benar dari sumber yang halal dan bersih.
5. Dosa isteri dan anak-anak akan ditanggung oleh suami dalam penghitungan pada Hari Akhirat jika suami gagal mendidik mereka dengan sempurna. Soalan pertama yang Allah SWT akan tanya suami di Hari Akhirat ialah tentang isterinya, kemudian tentang anak-anaknya. MasyaAllah, beratnya menjadi suami...
6. Dosa paling besar kepada seorang suami ialah apabila berlaku kejahilan ilmu agama kepada semua isirumahnya. Isteri akan mengadu kepada Allah SWT di Hari Akhirat bahawa suaminya tidak mendidiknya dengan betul menyebabkan dia jahil sewaktu hidupnya.
7. Adalah WAJIB ke atas suami belajar ilmu tentang wanita seperti haid dan nifas, cara bersuci dan hukum-hukum berkaitan dan WAJIB pula dia mengajarkan kepada isterinya...
8. Harta yang sebenar-benar menjadi hak milik kita ialah harta yang kita belanjakan ke jalan Allah.

No comments: