Thursday, January 27, 2011

SIFAT ORANG YANG BERIMAN









Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Daripada Anas Bin Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bahawa empat perkara, yang apabila ada empat perkara ini pada diri seseorang, maka hebatlah manusia itu. EMPAT perkara itu ialah :
i. orang yang diam.
ii. orang yang merendahkan diri.
iii. orang yang selalu berzikir kepada Allah SWT.
iv. orang yang membelanjakan sesuatu perkara secara bersederhana.

2. Diam bukan bermakna tidak bercakap, tetapi diam bermaksud hanya bercakap perkara yang baik-baik. Tidak bercakap perkara yang dosa (fitnah dan mengumpat) dan laqha (hal yang sia-sia).

3. Sifat orang beriman menurut Rasulullah SAW ada tiga iaitu daripada Abu Hurairah r.a memberitahu bahawa Rasulullah SAW menyatakan siapa yang beriman kepada Allah SWT dan Hari Kiamat, maka
i. hendaklah dia memuliakan tetamu
ii. hendaklah dia bercakap yang baik-baik
iii.kalau tiada perkara yang baik yang hendak dicakapkan, maka hendaklah dia diam.

4. Bercakap yang baik-baik juga ialah tidak mengeluarkan kata-kata makian dan kesat. Hukum memaki dan mengeluarkan kata-kata kesat adalah berdosa.

5. Matlamat berpuasa :
i. supaya menjadi hamba Allah yang bertaqwa
ii. supaya menjadi hamba Allah yang bersyukur
iii.supaya menjadi hamba Allah yang benar

6. Mintalah keampunan Allah SWT pada waktu sahur, dirikanlah Solat Sunat Taubat dan Solat Sunat Tahajjud apabila bangun untuk bersahur.

7. Rasulullah SAW berkata sesiapa yang bersedekah dengan memberi orang makan ketika waktu berbuka puasa walaupun dengan sebiji buah kurma, Allah SWT terima ibadah sedekahnya dan Allah menggandakan pahala sedekahnya menjadi sebesar Gunung Uhud.

8. Janganlah kedekut pada bulan Ramadhan, carilah fakir miskin, carilah anak yatim, bersedekahlah...

9. Pembohong agama ialah mereka yang tidak memberi makan anak yatim, tidak memberi makan orang miskin dan tidak khusyuk dalam solat.

Firman Allah SWT : "Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin. (Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan agama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang - (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya; (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya), Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya)" (Surah Al-Maa'uun, ayat 1-7).

No comments: