Saturday, January 22, 2011

REZEKI YANG BARAKAH















Kesimpulan yang bermanfaat daripada isi ceramah :

1. Pekerjaan juga melambangkan kemuliaan seseorang, maka carilah pekerjaan yang terbaik dan lakukanlah pekerjaan dengan baik dan amanah. Apabila kita mulia di dunia, InsyaAllah akan mulia juga di akhirat.

2. Kerja itu adalah satu ibadah, pekerjaan yang hanya diterima Allah ialah pekerjaan baik yang dilakukan Lillahi Taala (iaitu hanya kerana Allah SWT).

3. Rezeki Allah SWT itu sangatlah luas, lalu Allah menyuruh manusia menggunakan akal dan berfikir untuk berusaha dan berkreatif mendapatkan rezeki dari Allah.

4. Semua rezeki itu datang daripada Allah SWT dan pekerjaan itu adalah amanah daripada Allah.

Firman Allah SWT :

Bertanyalah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik itu): "Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi?" Terangkanlah jawabnya: "Ialah Allah; dan sesungguhnya (tiap-tiap satu golongan), sama ada golongan kami ahli tauhid atau golongan kamu ahli syirik - (tidak sunyi daripada salah satu dari dua keadaan): keadaan tetapnya di atas hidayah petunjuk atau tenggelamnya dalam kesesatan yang jelas nyata" (Surah Saba', ayat 24).

"Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" (Surah Al-'Ankabuut, ayat 60).

5. Rasulullah SAW menyatakan bahawa 9/10 sumber rezeki berpunca daripada perniagaan.

6. Bagaimana untuk menjadikan rezeki itu rezeki yang barakah menurut Rasulullah SAW :
i. Memastikan sumber rezeki tidak terlibat dengan riba
ii. Elakkan berhutang. Hutang yang banyak akan menjadikan manusia itu miskin
iii. Qanaah iaitu memadai dan redha dengan apa yang dimiliki.

7. Berusahalah untuk ikhlas dan amanah dalam bekerja agar kesusahan dan keletihan dalam pekerjaan kita di dunia ini dapat memberikan kita pahala yang membolehkan kita 'berehat' dengan tenang di alam barzakh nanti dan menjanjikan balasan Syurga...

No comments: