Wednesday, August 11, 2010

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA DAN SOLAT TARAWIH

1. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin-Nya serta rahmat-Nya kita masih dipanjangkan usia oleh-Nya untuk menjadi tetamu Allah di bulan Ramadhan yang mulia pada tahun ini.

2. Marilah kita sama-sama berdoa agar Ramadhan pada tahun ini mendatang lebih banyak perubahan dan kebaikan kepada kita dan umat Islam seluruhnya. Semoga Allah SWT menerima taubat dan mengampuni semua dosa-dosa kita yang lalu, segala amal dan ibadah kita akan menjadi amal ibadah yang diterima oleh-Nya, serta Allah SWT melimpahkan sebesar-besar rahmat-Nya dan hidayah-Nya kepada kita agar kita berubah selama-lamanya menjadi hamba yang beriman dan bertakwa kepada-Nya. InsyaAllah.

3. Rajinkanlah berdoa dan sentiasa ikhlas dalam setiap amal ibadah dan aktiviti harian kita sepanjang Ramadhan yang mulia ini, moga-moga amal ibadah yang ikhlas itu dapat mencukupkan diri kita untuk menjadi hamba-Nya yang terpilih untuk bertemu dengan Lailatul Qadar...

Sabda Rasulullah SAW :

“Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan, diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka, ditutup semua pintu Neraka dan tidak dibuka walau satu pintu, dan dibuka pintu-pintu Syurga dan tidak ditutup walaupun satu pintu. Penyeru pun menyeru: “Wahai orang yang mengharapkan kebaikan, terimalah!, dan wahai orang yang mengharapkan kejahatan, berhentilah!, dan (yang ikhlas) kerana Allah, akan dibebaskan dari api neraka, dan (penyeru itu akan menyeru) pada setiap malam (Ramadhan)." (Riwayat at-Tirmizi dan Ibn Majah)

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampun segala dosa-dosanya yang terdahulu.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

“Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata: “Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan : kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

“Sesungguhnya di dalam Syurga ada satu pintu yang dipanggil ‘Al-Rayyan’, masuk melaluinya orang-orang yang berpuasa pada hari kiamat, tidak boleh masuk melaluinya seseorang pun selain mereka, diseru: “Mana orang-orang yang berpuasa?” maka mereka pun bangun, tidak akan masuk melaluinya seorang pun selain mereka, maka apabila mereka (orang berpuasa) masuk, pintu itu akan ditutup, maka tidak boleh masuk melaluinya seorang pun.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

No comments: