Monday, August 16, 2010

AL-QURAN PANDUAN DAN PETUNJUK JALAN



Firman Allah SWT :

“Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang sentiasa menyertainya." (Surah Az-Zukhruf : ayat 36)

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah." (Surah Al-Anfaal: ayat 2)


Dari Abdullah bin 'Amar bahawa Rasulullah SAW bersabda :

"Puasa dan Al-Quran itu akan memberi syafaat bagi hamba, pada hari Kiamat. Berkata puasa : "Ya Tuhan, Engkau larang ia makan dan memuaskan syahwat di waktu siang, dan sekarang ia meminta syafaat padaku kerana itu". Dan berkata pula Al-Quran : "Engkau larang ia tidur di waktu malam, sekarang ia meminta syafaat padaku mengenai itu". Maka syafaat kedua mereka pun diterima oleh Allah". (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad)


* Semoga dengan kemuliaan dan keberkatan bulan Ramadhan ini menjadikan kita lebih dekat kepada Al-Quran. Isikanlah sedikit waktu malam dan pagi kita iaitu selepas bersolat dengan membaca Al-Quran. InsyaAllah.

No comments: