Tuesday, May 4, 2010

BLOK L DAN BLOK M

1. Wisma Putra mengeluarkan kenyataan dalam akhbar hari ini (baca sini) bahawa Brunei mempunyai hak kedaulatan ke atas dua blok minyak yang diserahkan Malaysia kepada negara itu pada tahun lalu berdasarkan kehendak Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) 1982.

2. Jika kes kali ini Malaysia mendakwa ianya adalah berdasarkan UNCLOS, sebagai rakyat Malaysia, saya juga ingin tahu bahawa adakah kes kedaulatan Pulau Batu Puteh sebelum ini juga ICJ telah merujuk UNCLOS? Adakah Malaysia juga mempertahankan Pulau Batu Puteh di The Hague ketika itu menggunakan alasan UNCLOS? Kenapa UNCLOS tidak memihak kepada Malaysia?

3. Ini kerana jika merujuk kepada UNCLOS semata-mata, mungkin Pulau Batu Puteh itu boleh jadi milik Malaysia kerana ianya terletak dalam kawasan sempadan maritim negara. Tetapi apa yang saya tahu, melalui maklumat dan pembacaan, dalam kes Pulau Batu Puteh, Singapura banyak menggunakan hujah-hujah lain yang memenang mereka. Hasil kemenangan Singapura, sempadan maritim Malaysia telah diubah di kawasan tersebut kepada sempadan maritim Singapura.

4. Jika alasan UNCLOS semata-mata boleh memberi hak Blok L dan Blok M kepada Brunei, maka berhubung isu tuntutan Kepulauan Spratly oleh enam negara, sudah tentu China, Vietnam dan Taiwan boleh menarik diri sekarang kerana jika merujuk kepada UNCLOS semata-mata mungkin mereka tidak akan menang.

5. Mungkin Wisma Putra juga boleh menjawab isu ini.

No comments: