Sunday, May 9, 2010

BLOK L DAN BLOK M (EPISOD 3)

1. Dalam akhbar hari ini Datuk Seri Dr. Rais Yatim telah memberi jawapan yang agak jelas berhubung isu Blok L dan Blok M (baca sini).

2. Mungkin beliau terpanggil membuat penjelasan ini berikutan jawapan daripada Wisma Putra didapati kurang memuaskan banyak pihak, mungkin juga disebabkan beliau sendiri pernah terlibat secara langsung dalam isu ini ketika menjadi Menteri Luar sebelum ini.

3. Sekurang-kurangnya jawapan tersebut memberi lebih kejelasan terhadap isu ini.

4. Namun, diharapkan selepas ini kepimpinan negara mengambil sikap yang lebih tegas dan serius dalam menangani isu-isu berhubung kedaulatan dan keselamatan negara.

5. Tidak seharusnya untuk kita dilihat sebagai prihatin terhadap hubungan baik dengan negara-negara jiran, kita harus berkompromi dalam melonggarkan kedaulatan wilayah kita sama ada di kawasan darat dan maritim negara.

6. Isu kedaulatan dan keselamatan adalah isu yang sangat besar bagi sesebuah negara, jadi kita harus bijak dan tegas dalam menanganinya supaya di masa hadapan generasi akan datang dapat menikmati kedaulatan yang ada dan hidup dalam keadaan aman dan sejahtera.

7. Dalam kita menghormati negara lain, kita perlulah terlebih dahulu menghormati negara sendiri.

8. Isu Limbang masih belum selesai sebenarnya kerana kerja-kerja pengukuran dan penandaan sempadan sedang dijalankan. Maka diharapkan tiada pihak yang cuba "mengambil mudah" perkara ini.

No comments: