Tuesday, June 29, 2010

MEMPERBAIKI KUALITI SOLAT

1. Firman Allah SWT : ""Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya dan rugilah orang yang mengotorinya". (Surah Asy-Syam, ayat 9-10)

2. Mendirikan solat lima waktu sama dengan menyucikan jiwa. Apalagi apabila kita mengiringinya dengan amalan solat sunat termasuk solat dhuha. apabila kita mengerjakan solat dengan baik, kita selalu memperoleh bimbingan dan perlindungan daripada segala cela dan kesesatan, sama ada yang disengajakan ataupun tidak.

3. Allah SWT berfirman : "Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan-perbuatan keji dan mungkar. Sesungguhnya mengingat Allah dengan bersolat itu besar keutamaannya daripada ibadah-ibadah yang lain. Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan". (Surah Al-Ankabut, ayat 45).

4. Demikian juga seseorang yang taat dan khusyuk dalam mengerjakan solat, dia mempunyai jiwa yang tenang. ini kerana dia sudah terbiasa khusyuk dan selalu berusaha mengingati Allah. Allah SWT berfirman : "... iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah, hati menjadi tenteram". (Surah Ar-Rad, ayat 28).

5.Terdapat lima kelompok solat menunjukkan golongan manusia yang mendirikan solat iaitu :

i. Mu'aqqib (pengintai). Mereka yang termasuk dalam kelompok ini adalah orang yang menganiayai diri sendiri kerana solatnya selalu kekurangan, baik dalam wuduknya, perlaksanaan solatnya, mahupun rukun-rukunnya.

ii. Muhasib (penghitung). Mereka yang termasuk dalam kelompok ini adalah orang yang mampu menyempurnakan wuduknya serta memerhatikan tertib solat dan rukun-rukunnya. Namun, mereka tidak mampu menguasai hati untuk khusyuk menghadap Allah.

iii. Mukaffar'anhu (penerima ampunan). Mereka yang termasuk dalam kelompok ini mampu memperhatikan tata tertib, rukun-rukun dan perlaksanaannya, baik dalam wuduk mahupun solatnya. Di samping itu, mereka selalu berjuang menguasai hati supaya khusyuk menghadap Allah. Mereka berusaha dan berperang melawan nafsu.

iv. Mutsab (penerima pahala). Kelompok ini mampu menyempurnakan segala kewajipan, rukun-rukun dan hatinya sibuk menjaga solatnya daripada lalai. Seluruh potensi yang ada dikerahkan bagi mendapat solat yang sempurna.

v. Muqarrab min Rabbihi (peraih kedekatan dengan Tuhan). Kelompok ini sama dengan kelompok di peringkat mutsab ditambah dengan usaha menempatkan diri di hadapan Allah Yang Maha Agung. Mereka selalu muraqabah dan mahabbah kepadanya seakan-akan mereka melihat Allah secara langsung dan hadir di hadapan Allah secara nyata. Mereka mampu mengendalikan hati hingga mereka sentiasa khusyuk mengerjakan solat. Kelompok ini berada pada tahap istimewa.

6. Agaknya, di kelompok manakah kita sekarang? Marilah kita berdoa kepada Allah SWT dan bersungguh-sungguh berusaha memperbaiki kualiti solat kita agar kita tergolong dalam kalangan mereka yang berada di dalam kelompok yang ke-4 dan ke-5. InsyaAllah.

7. Firman Allah SWT : "Sesungguhnya beruntunglah orang yang beriman iaitu orang khusyuk dalam solatnya". (Surah Al-Mukminun, ayat 1 hingga 2).

8. Rasulullah SAW bersabda :

"Perkara pertama yang dihilangkan daripada umat ini adalah khusyuk dalam solat hingga engkau tidak melihat ada seorang pun yang khusyuk". (Hadis Riwayat - Imam Thabrani).

"Perkara pertama yang dicabut daripada manusia adalah amanah dan yang terakhir adalah solat. Berapa ramai orang yang solat yang tidak memiliki pahala di sisi Allah?". (HR - Hakim).

Sumber : Muhammad Mokhtar. (2010). Magnet Rezeki Dengan Solat Duha. Selangor : Milennia.

No comments: