Monday, February 22, 2010

10000:1

1. Kampung Baru Kuala Lumpur akan dibangunkan tidak lama lagi. Jurang pembangunan yang semakin ketara antara Kampung Baru dengan kawasan di sekelilingnya mendesak kawasan itu perlu dibangunkan.

2. Menurut Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, nilai semasa tanah Kampung Baru ialah RM20 bilion. Manakala jumlah pemilik tanah di kawasan itu adalah seramai 5000 yang saya percaya kesemuanya orang Melayu.

3. Saya fikir kini hanya tinggal Kampung Baru yang merupakan satu-satunya kini lambang petempatan Melayu dalam Pusat Bandaraya Kuala Lumpur.

4. Saya juga percaya setakat ini Kampung Baru Kuala Lumpur juga merupakan sebuah 'kampung' yang mempunyai nilai tanah paling mahal berbanding nilai tanah kampung-kampung lain di seluruh negara.

5. Seharusnya pembangunan semula kampung baru tidak menghilangkan satu-satunya identiti 'kawasan Melayu' yang masih wujud di pusat bandaraya Ibu Negara ini.

6. Saya masih ingat kata-kata Tun Mahathir suatu ketika dahulu semasa beliau masih menjadi Perdana Menteri iaitu "jika orang lain boleh cabut semua bangunan-bangunan milik mereka di Kuala Lumpur, mungkin hanya Kampung Baru yang tinggal sebagai aset untuk orang Melayu".

7.Saya merayu kepada mereka yang terlibat dalam pembangunan semula Kampung Baru Kuala Lumpur nanti supaya tidak menghilangkan kepentingan dan identiti orang Melayu khususnya pemilik-pemilik tanah.

8. Orang Melayu (pemilik tanah) di situ perlu diberi peluang sebagai 'pemilik bersama' pembangunan semula berkenaan. Bukan hanya sekadar membayar mereka dengan nilai bayaran seperti yang telah ditafsirkan.

9. Jika nilai RM20 bilion yang menjadi ukuran, saya fikir ukuran itu sangat kecil untuk sebuah 'identiti Melayu' di Kuala Lumpur. Jika RM20 bilion itu dibayar kepada semua pemilik tanah yang seramai 5000 itu secara purata setiap orang hanya menerima RM4 juta. Matematik yang sangat mudah. Apakah nilai RM4 juta itu besar untuk orang Melayu?

10. Saya fikir pembangunan semula Kampung Baru Kuala Lumpur tidak hanya sekadar menghitung nilai bayaran yang mereka (pemilik tanah) boleh dapat tetapi lebih utama adalah 'nilai pembangunan orang Melayu' di masa hadapan.

11. Jadikanlah peluang pembangunan semula Kampung Baru ini sebagai peluang yang terbaik membangunkan sekurang-kurangnya 5000 orang Melayu mempunyai 'aset kekayaan Melayu' yang akan terus kekal di Kuala Lumpur. Jangan hiburkan mereka dengan nilai RM4 juta yang mungkin tidak akan kekal.

12. Jika kita mampu tambah 5000 orang Melayu lagi yang kaya, bilangan itu masih sangat kecil untuk bersaing dengan bangsa lain. Jika kita memerlukan 5000 orang Melayu untuk membentuk nilai aset Melayu sebanyak RM20 bilion, maka kita memerlukan lebih 10000 orang Melayu untuk menyamai nilai aset seorang jutawan dari bangsa bukan Melayu seperti Tan Sri Robert Kuok (10000 :1). Sila rujuk rajah berikut :

Sumber : KOSMO Online

13. Jika kita masih mahu mengukur nilai RM20 bilion itu sebagai besar untuk orang Melayu, maka kita memerlukan hampir 23000 orang Melayu atau 5 buah Kampung Baru Kuala Lumpur untuk menyaingi jumlah nilai aset untuk 5 jutawan terkaya di Malaysia yang kesemuanya bukan Melayu.

14. Hari ini kita masih jauh di belakang. Perjuangan kita belum selesai........

No comments: